KLUBBEN

Allmänt om Träningen

Träningspassen sker i grupp där man oftast tränar två och två och består av uppvärmning, teknikträning, slag- och sparkmittsträning, säck, sparring (ej nybörjare), kondition och fysikuppbyggnad. Du lär dig slag, sparkar och blockering, dessutom får du styrka, smidighet och kondition.

Medlemsavgiften är 1 500:-/termin varav 100:- i årsavgift till budoförbundet, försäkringar med mera.

Nybörjare är välkomna att prova på en gång utan avgift.

Intagning till träningen sker löpande året runt i mån av plats, det är bara att komma hit så får du hjälp.

Vi har en åldersgräns på 12 år.

Värderingar

– Vi respekterar våra träningskamrater
– Ödmjukhet mot både kamrater och instruktörer
– Vi utövar bara vår sport i träningslokalen
– Vi respekterar träningstiderna, att komma försenat är störande för alla

Sparring

– Sker alltid lugnt och behärskat om inte instruktörer påpekar annat
– Den som kan minst bestämmer tempo
– Alla kan slå hårt, när vi sparras så är kontroll ledordet
– Slå hårt tränar vi på på säck…

Träningsutrustning

Det enda du behöver när du kommer som som nybörjare är träningsställsbyxor eller shorts och t-shirt, inga skor. Träningskläder med dragkedjor och knappar undanbedes. Glöm ej vattenflaska!

Halsband, öronhängen, piercings och ringar tages av innan träninggspass. Finger- och tånaglar klipps, allt för att minimera skaderisken. (Om inte örhänge/piercing kan tas bort så skall dom tejpas fast med sporttejp)

För att gå upp till avancerade krävs att du har: boxhandskar 10-12oz, benskydd och tandskydd.

Du kan beställa all utrustning som behövs direkt på klubben utan någon extra kostnad.

Utrustning

För att få sparras krävs tandskydd, sparringhandskar och benskydd (suspensoar är att föredra). Handskar 12-18 Oz (beroende på kroppsvikt) godkända av tränare, handskar skall vara i toppskick.

Vanliga frågor om träningen

Endast tävlings och avancerade grupperna sparras och det är frivilligt där också.

Jepp, vi har löpande intagning till träningen i mån av plats. Bara kom hit så får du hjälp.

Enklast är att bara komma ner på första bästa nybörjarpass och testa på hur det är. Sen snackar du bara med någon av instruktörerna om fortsättning.

All utrustning som behövs för att träna och tävla, handskar, benskydd, byxor och tandskydd med mera, kan ni köpa direkt av klubben utan extra kostnad.

Det är instruktörerna som avgör vilka som är tävlingsdugliga. Tycker du själv att du är tävlingsduglig så fråga en instruktör vad han anser. Vi vill inte skicka upp någon i ringen som blir totalt utklassad pga att han/hon inte uppfyller de tekniska eller de konditionsmässiga kraven.